Wednesday 12 December 2012

kajian kes



Kajian Kes: Seorang guru yang bermasalah di sekolah

Abstrak
Kajian kes yang dijalankan adalah bertujuan untuk mengkaji seorang guru yang bermasalah di sekolah kebangsaan. Dapatan dari kajian menunjukkan bahawa secara keseluruhannya terdapat seorang responden iaitu guru lelaki yang bermasalah di dalam sekolah. Di samping itu, melalui kajian juga menunjukkan responden mempunyai masalah seperti datang lewat ke sekolah, tidak boleh bekerjasama dengan guru lain dan menguruskan perniagaan.
Pendahuluan
Perguruan bermaksud pekerjaan sebagai guru. Ia adalah satu profesion sama seperti kerjaya-kerjaya yang lain. Kerjaya keguruan tertakluk kepada pelbagai syarat yang dikenakan seperti kod etika dan sebagainya bertujuan melahirkan modal insan guru yang berkualiti, berketerampilan, terpujji dan dapat menjadi model yang unggul kepada pelajar-pelajar. Masalah ini memuatkan hasil tinjauan tentang sikap dan masalah guru di sekolah rendah kebangsaan. Penemuan kajian ini mendapati bahawa responden  menunjukkan beberapa sikap yang negetif terhadap tanggungjawab beliau di dalam sekolah, rakan sejawat dan murid-murid.
Ahli-ahli penyelidik memberi pelbagai takrifan tentang istilah sikap. Mengikut Anderson ( 1994) terdapat lima ciri sikap yang jelas iaitu emosi, sasaran, arah tuju, kekuatan dan ketekalan. Ciri emosi boleh dibahagikan kepada ukuran positif, neutral dan negatif. Jika sesuatu sikap adalah positif, ia akan dituju dengan baik ke sasarannya dan sebaliknya. Sikap seseorang boleh diukur dengan memberi pernyataan yang membolehkannya memberi respons sama ada positif atau sebaliknya terhadap item yang diberikan.







Penyataan masalah

            Berdasarkan huraian permasalahan yang dibuncangkan di bahagian latar belakang dengan itu penyelidik ingin meninjau sejauh mana tahap kesedaran guru terhadap etika profesion perguruan dan pembangunan sahsiah yang merupakan suatu item yang berkaitan dengan dasar akhlak dan tingkah laku bagi sesuatu kumpulan manusia atau organisasi.

Kepentingan kajian
            Penyelidik berharap agar hasil kajian terhadap permasalahan guru dapat ditangani dan dibendung bagi membantu membentuk semula sikap dan sahsiah guru. Selain itu, etika yang berkaitan dengan pembuatan keputusan bagi semua jenis tindakan di mana tindakan-tindakan tersebut membawa seseorang itu berinteraksi dengan orang lain secara secara berprotokol, sempurna, berhemah dan berkesan. Di samping itu etika melihat secara khusus mengenai tingkah laku manusia yang dikira patut atau tidak patut dilakukan selaras dengan norma-norma dan nilai-nilai yang diterima oleh semua masyarakat pelbagai kaum di Malaysia.

Alat kajian
            Dalam kajian ini, penyelidik menggunakan dua jenis atau kajian sahaja iaitu soal selidik dan pemerhatian. Menurut Tuckman (1978) instrument berbentuk soal selidik merupakan cara yang paling berkesan bagi mendapat maklumat daripada responden jika ia disediakan dengan baik dan mempunyai item-item yang konsisten dan boleh dipercayai.












Latar belakang guru bermasalah
Nama                           : Rahman b. Mahmud
Umur                           : 47 tahun
Status                          : Berkahwin
Tarikh lahir                  : 5 Ogos 1965
Bangsa                        : Melayu
Agama                         : Islam
Jantina                         : Lelaki
Keluarga                      : Mempunyai seorang isteri dan lima orang anak
Akademik                   : Sijil Pelajaran Malaysia
Ikhtisas                        : Sijil Perguruan Malaysia
-          Pengkhususan Am
Tempoh bekerja           : 25 Tahun
Nama Sekolah             : Sekolah Kebangsaan Dato’ Kamal
Alamat                        : Jalan Sepang, 71800 Nilai, Negeri Sembilan








Kronologi masalah pertama
1.      Datang lewat ke sekolah
            Saya sebagai penyelidik mendapati bahawa responden sering datang lewat ke sekolah. Masalah ini dilihat amat ketara apabila perhimpunan rasmi sekolah dijalankan pada hari Isnin yang bermula pada pukul 7.45 pagi. Responden sering tidak menghadirkan diri ke perhimpunan rasmi yang dijalankan hampir setiap minggu. Terdapat juga beberapa kali responden menghadirkan diri lambat dari waktu perhimpunan dijalankan. Jika responden datang lewat ke perhimpunan beliau akan mengelilingi murid di bahagian belakang dengan tujuan seolah-olah Guru Besar tidak perasan akan kehadirannya. Pihak pentadbir pernah menanyakan hal tersebut kepada responden namun responden menjadikan kesihatannya sebagai alasan bahawa responden tidak dapat bangun awal pagi. Pihak pentadbir mengakui bahawa perlakuan tersebut adalah salah di sisi etika sebagai seorang guru namun tiada sebarang tindakan yang dilakukan. Malah pihak pentadbir merasa simpati di atas penyakit yang menimpanya. Sebagaimana yang kita ketahui dalam etika pengurusan masa SPI. BIL 2/1982 seorang guru haruslah bertanggungjawab dalam kehadirannya ke sekolah. Sebagaimana hasil dari dapatan siasatan didapati kehadiran responden telah mencapai tahap kritikal semenjak tahun 2010. Apabila responden sering datang lewat ke sekolah masalah ini juga akan menyebabkan responden masuk lewat ke kelas dan adakalanya juga responden tidak masuk ke kelas. Murid-murid yang datang ke sekolah mengharapkan ilmu pengetahuan tetapi malangnya responden tidak menganggapkan itu satu perkara yang penting dan sentiasa mengabaikan tugasnya sebagai seorang pendidik. Responden mementingkan wang gaji yang diterima tanpa mewujudkan kejujuran terhadap tanggungjawabnya. Pada dasarnya pelbagai perkara yang tidak diingini akan berlaku di atas kelewatan atau ketiadaan guru di dalam kelas. Yang pastinya suasana bising dan huru hara berlaku di dalam kelas. Murid-murid berani keluar masuk kelas dengan bebas. Perkara ini akan menyebabkan berlakunya kes-kes buli dikalangan murid kerana tiada pengawasan guru di dalam kelas. Responden sering memberikan pelbagai alasan. Pihak pentadbir pernah mengadakan mesyuarat namun beliau akan menyatakan penyakit beliau sebagai alasan dan responden sama sekali tidak mengaku yang responden  tidak pernah tidak masuk di dalam kelas. Pihak pentadbir sering percaya akan segala alasan yang diberikan tanpa membuat penegasan di atas kesalahan yang dilakukan.

2.      Tidak boleh bekerjasama dengan guru lain.
            Saya sebagai penyelidik mendapati responden tersebut tidak boleh bekerjasama dengan guru lain. Responden bukan seorang yang pendiam tetapi menjadikan status pangkatnya iaitu Guru Hal Ehwal Murid adalah penyebab beliau tidak seharusnya berkomunikasi dengan guru yang lain. Responden menganggap komunikasi itu akan menjatuhkan status pangkatnya. Oleh kerana responden kurang berkomunikasi dengan guru yang lain beliau sering membuat keputusan beliau sendiri tanpa sebarang perbincangan atau mesyuarat. Keputusan yang dibuat oleh beliau akan dimaklumkan terus di dalam menyuarat. Ini menyebabkan tugasan yang diberikan akan membebankan guru sebagaimana yang kita ketahui guru di sekolah gred B mempunyai tanggungan kerja yang teramat banyak. Responden menganggap segala keputusannya perlu diterima tanpa sebarang mesyuarat dan perbincangan tanpa memikirkan bebanan kerja yang ditanggung oleh guru yang lain. Selain itu responden sering melepaskan tugasan dan tanggungjawabnya kepada setiausahanya. Kejadian ini telah berlaku pada 23 Mac 2012 di mana pada waktu tersebut penyerahan Bantuan Wang Awal Persekolahan dan Kumpulan Wang Pelajar Miskin. Tugasan penyerahan wang tersebut telah diserahkan sepenuhnya kepada setiausahanya sedangkan tugasan tersebut perlu dilaksanakan bersama oleh responden. Hasil soal selidik dari kejadian itu di dapati responden sedang makan di kantin. Pada 20 April 2012 responden telah memburuk-burukkan beberapa orang guru kepada pihak pentadbir supaya pihak pentadbir merenggangkan persahabatannya dan membenci guru tersebut. Seperti yang kita ketahui seorang guru haruslah bertanggungjawab terhadap rakan sejawat. Guru tidak perlu membuat sebarang kenyataan atau ulasan yang boleh mencemarkan nama baik seseorang. Selain itu responden haruslah sentiasa membantu rakan sejawat terutamanya mereka yang baru menyertai profesion perguruan. Pada 23 April 2012 ( Isnin) setiausaha merasa dirinya dibebani oleh kerjanya dan mengambil keputusan untuk  mendiamkan diri tanpa menghiraukan kerja yang diarahkan. Di atas tindakan setiausahanya responden telah memecat jawatan setiausaha atas alasan setiausaha tidak dapat bekerjasama dengan responden dan tidak dapat melakukan tugasan yang diberikan sedangkan segala tugasan sebelum itu setiausaha melakukan kerja secara bersendirian. Responden mempunyai perasaan dendam sekiranya seseorang guru mengingkari tugasan dan arahan yang diberi olehnya. Responden sering mengugut bahawa markah prestasi akan terjejas sekiranya guru tidak melakukan tugasan yang diberi.

3.      Menguruskan perniagaan
            Saya sebagai penyelidik mendapati bahawa responden tersebut telah menjalankan perniagaan di luar waktu sekolah. Permasalahan ini telah berlanjutan sejak dari 3 tahun yang lalu. Terdapat beberapa kes yang telah berlaku yang boleh dilihat bahawa aktiviti perniagaannya mendatangkan masalah kepada sekolah. Kes yang pertama, pihak sekolah mengadakan aktiviti kokurikulum sekitar pukul 2.00 petang hingga pukul 5.00 petang. Responden sering pulang awal dari waktu yang telah ditetapkan tanpa memaklumkan tindakannya kepada pihak pentadbir. Responden melepaskan tanggungjawabnya kepada guru yang lain dan murid-murid sering diabaikan. Kes yang ke dua, pihak pentadbir mempertanggungjawabkan responden agar melatih pasukan bola sepak pada waktu petang kerana cuaca yang lebih sesuai latihan dijalankan. Responden melatih pasukan bola sepak pada pukul 2.00 petang dengan cuaca yang begitu terik dan mungkin akan menyebabkan murid jatuh sakit. Responden menjadikan alasan yang beliau  perlu pulang awal tepat pada masanya agar responden dapat  menjalankan perniagaannya. Ibu bapa sering merungut di atas tindakannya itu namun rungutan itu tidak dihiraukan. Kes yang ketiga, responden tidak mahu terlibat dalam aktiviti sekolah, membantah atau melawan sebarang tugasan dan arahan yang diberi oleh pihak pentadbir. Responden sering beranggapan segala kerja di dalam sekolah sering sahaja diberikan olehnya sedangkan guru yang lain turut menjalankan tanggungjawab mereka. Responden akan menarik muka sekiranya pihak pentadbir memberi teguran dan beranggapan pihak pentadbir menyusahkan dirinya walaupun tugasan yang diberikannya itu adalah satu tanggungjawabnya kepada murid.








Analisis masalah berdasarkan satu teori yang dipelajari.
1.      Rasional Pemilihan Teori Maslow
Teori Maslow adalah teori yang mengkaji mengenai psikologi manusia, perkembangan manusia, potensi dan juga kebaikan manusia. Menurut Maslow bahawa setiap individu mempunyai kebebasan, melalui kebebasan yang dimiliki akan menentukan individu untuk mencari kesempurnaan dan mencapai makna kehidupan yang sebenar. Personaliti manusia adalah unik. Maslow berpendapat sungguh pun motivasi dan keperluan manusia mempunyai potensi untuk menguruskan kehidupannya. Manusia akan lebih produktif dan lebih gembira jika dia dapat mempelajari dan menggunakan segala potensi.
Oleh itu, di dalam Teori Maslow yang dikenali sebagai Teori Keperluan Hierarki telah menghuraikan bahawa terdapat lima keperluan asas manusia. Berdasarkan kepada lima keperluan manusia ini yang akan mempengaruhi dan menentukan sikap dan juga tingkah laku manusia. Susunan keperluan adalah seperti berikut:
i.                    Keperluan Fisiologi
ii.                  Keperluan Keselamatan
iii.                Keperluan Kasih Sayang
iv.                Keperluan Penghargaan Kendiri
v.                  Keperluan Kesempurnaan Kendiri

Keperluan-keperluan ini telah disusun mengikut urutan dari keperluan yang yang paling kuat ke keperluan yang paling lemah. Keperluan peringkat bawah adalah keperluan diperingkat bawah sekali adalah keperluan yang mesti dipenuhi sebelum keperluan pada peringkat yang lebih tinggi diberi keutamaan. Bagi memenuhi keperluan ini maka terdapatnya tingkah laku yang berbeza antara seseorang individu dengan individu yang lain. Namun begitu secara umumnya hanya satu sahaja keperluan yang akan mendominasi personaliti kerana tidak semua keperluan yang dapat dipenuhi pada masa yang sama.
2.      Analisis masalah berdasarkan Teori Maslow.
Tahap keperluan manusia yang pertama ialah fisiologi merupakan keperluan manusia yang paling asas. Manusia memerlukan air, udara, makanan dan tempat tinggal bagi memenuhi kehendak utama ini. Pada masa ini keperluan lain tiada keutamaan selagi kehendak asas dipenuhi dahulu. Permasalahan ini dapat dirujuk kepada responden dimana responden telah menjalankan aktiviti perniagaan semasa bertugas dan selepas bertugas. Keadaan ini berlaku disebabkan oleh responden mengalami masalah kewangan. Hal demikian berlaku kerana responden mempunyai tujuh orang anak yang masih bersekolah dan keadaan ini menyebabkan responden mengalami masalah kewangan. Memandang perbelanjaan pendidikan anak-anak meningkat terutamanya perbelanjaan anak-anak responden yang sedang belajar di IPT. Disamping itu, masalah kewangan itu juga disebabkan oleh gaya hidup responden yang agak mewah. Responden gemar berpakaian yang berjenama serta mempuyai kenderaan mewah. Oleh itu adalah sukar bagi responden untuk menumpukan perhatian kepada pekerjaan kerana asyik memikirkan bagaimana untuk menambah pendapatan untuk memenuhi keperluannya. Maka responden lebih banyak menumpukan usaha untuk memenuhi keperluan asasnya berbanding dengan tugas rasminya.
Tahap kedua keperluan manusia yang kedua pula adalah keperluan keselamatan. Keselamatan ini bermaksud individu akan cuba berusaha bagi menjamin penerusan hidupnya dengan mendapatkan sumber kewangan supaya mampu mendapat rumah atau tempat tinggal yang sesuai. Oleh itu jika dirujuk kepada responden bahawa beliau mempunyai tanggungan yang ramai iaitu seramai sepuluh orang. Tanggungan itu termasuklah responden suami isteri, tujuh orang anak dan juga ibu responden. Hal yang demikian kerana rumah yang selesa dan sempurna diperlukan untuk menjamin kestabilan dan keselamatan hidupnya. Oleh itu responden telah melakukan pekerjaan atau perniagaan lain untuk menampung kos hidup terutama dari segi menyediakan rumah yang selesa untuk dirinya dan juga keluarga.
Manakala tahap ketiga pula menjelaskan mengenai keperluan sosial atau kasih sayang.  Individu kini beralih kepada keperluan yang tidak kurang penting dalam hidup iaitu keinginan kepada interaksi sosial.  Keadaan ini dapat digambarkan melalui pemerhatian saya terhadap responden yang mempunyai sikap tidak mahu berkomunikasi dengan baik antara rakan sejawat. Responden bukan seorang yang pendiam tetapi menjadikan status pangkatnya iaitu Guru Hal Ehwal Murid adalah penyebab beliau tidak seharusnya berkomunikasi dengan guru yang lain. Responden menganggap komunikasi itu akan menjatuhkan status pangkatnya. Oleh kerana responden kurang berkomunikasi dengan guru yang lain beliau sering membuat keputusan beliau sendiri tanpa sebarang perbincangan atau mesyuarat. Keputusan yang beliau dapat itu akan dimaklumkan terus di dalam menyuarat. Ini menyebabkan tugasan yang diberikan akan membebankan guru sebagaimana yang kita ketahui guru di sekolah gred B menanggung kerja yang teramat banyak. Responden menganggap segala keputusannya perlu diterima tanpa sebarang mesyuarat dan perbincangan tanpa memikirkan bebanan kerja yang ditanggung oleh guru yang lain. Keadaan ini berlaku disebabkan oleh kerana responden mempunyai pengalaman  masa lampau iaitu pada zaman kanak-kanak bapanya adalah seorang yang garang. Jika bapanya mengarah untuk melakukan sesuatu perkara ianya tidak boleh dibantah oleh sesiapa. Oleh itu responden telah terikut-ikut atau terpengaruh dengan sikap bapanya itu tadi. Maka keperluan kasih sayang dan interaksi sosial harus dipenuhi oleh setiap manusia karana sememangnya manusia tidak boleh wujud bersendirian.
Tahap kempat pula menyatakan mengenai keperluan penghargaan diri. Dalam tahap ini individu mungkin sudah mempunyai pekerjaan dan status yang kukuh. Oleh itu, mereka ingin pula rasa timbul perasaan ingin dihargai, tanggungjawab yang sesuai, pengiktirafan dan sentiasa ingin kepada arah yang lebih baik. Kerana itu jika keperluan penghargaan kendiri ini dapat dipenuhi dengan sebaiknya ia akan membuatkan mereka berusaha dengan gigih untuk mencapai apa yang mereka ingini. Namun begitu apa yang diingini tidak tercapai maka akan menyebabkan mereka merasakan kekurangan harga diri dan seterusnya menimbulkan perasaan rendah diri, tidak bermotivasi dan sentiasa mengharapkan pertolongan org lain. Hal begini telah berlaku terhadap responden yang mempunyai rekod selalu lewat datang ke sekolah. Sebagaimana hasil dari dapatan siasatan didapati kehadiran responden telah mencapai tahap kritikal semenjak tahun 2010. Apabila responden sering datang lewat ke sekolah masalah ini juga akan menyebabkan responden masuk lewat ke kelas dan adakalanya juga responden tidak masuk ke kelas. Murid-murid yang datang ke sekolah mengharapkan ilmu pengetahuan tetapi malangnya responden tidak menganggapkan itu satu perkara yang penting dan sentiasa mengabaikan tugasnya sebagai seorang pendidik.
Tahap yang terakhir adalah keperluan kesempurnaan diri. Pada tahp ini individu sepatutnya telah dapat merasakan apa yang sepatutnya dicapai. Ini merupakan tahap yang dimana individu telah berupaya mempunyai perasaan puas terhadap apa yang telah dicapai selama ini. Perasaan ini hanya dapat dirasai oleh individu yang telah dapat memenuhi kesemua tap keperluansebelum ini dengan baik. Namun begitu terdapat tahap-tahap yang tidak dicapai oleh responden. Maka apabila berlakunya ketidak capaian ini, responden akan mengakibatkan tingkah laku yang tidak sepatutnya sebagai seorang penjawat awam.
Melalui teori humanistik ini telah member penekanan bahawa manusia dilahirkan dengan keperluan-keperluan tertentu yang akan membolehkan seseorang itu terus membesar, berkembang dan mencapai kepada kesempurnaan. Jelaslah bahawa setiap keperluan itu mempunyai matlamat yang mesti dicapai bagi memenuhi keperluan setiap daripada keperluan-keperluan tersebut.

Cadangan pelan tindakan
Matlamat / Objektif
Tindakan
Sumber
Tempoh
Ciri-ciri kejayaan
Tarikh sasaran dicapai

Mencapai tingkah laku yang diingini.

1.       Berjumpa dengan kaunselor yang bertauliah.
2.       Kenalpasti masalah.
3.       Menjalankan ujian personaliti.
4.       Berjumpa kaunselor secara berkala.

1.       Kaunselor sekolah.
2.       Kaunselor luar.
3.       Bantuan kewangan daripada PIBG sekolah.
4.       Sokongan daripada pihak pentadbiran sekolah.


Enam bulan

-Perubahan tingkahlaku.
-Cara berkomunikasi dengan rakan sejawat bertambah baik

Tarikh sesi akhir bersama kaunselor.
Matlamat / Objektif
Tindakan
Sumber
Tempoh
Ciri-ciri kejayaan
Tarikh sasaran dicapai

Program Guru Penyayang

-          Guru bermasalah melibatkan diri dalam program tersebut.


1.       Dilaksanakan di sekolah.
2.       Penglibatan guru dan murid-murid.
3.       Penerapan nilai-nilai murni dikalangan murid dan guru.
4.       Jadikan responden sebagai contoh guru penyayang peringkat sekolah.



1.       Peruntukan HEM (Hal Ehwal Murid)
2.       Guru-guru.

Januari hingga
November.

-          Guru yang bermasalah menunjukan perubahan tingkah laku yang positif.

November
















Matlamat / Objektif
Tindakan
Sumber
Tempoh
Ciri-ciri kejayaan
Tarikh sasaran dicapai

1.       Memotivasikan semua guru bagi meningkatkan taraf profesionalisma perguruan.
2.       Guru yang bermasalah mencapai etika dan standard guru.

1.       Pentadbir dan kaunselor sekolah.
2.       Penceramah dari Jemaah Nazir Kebangsaan

1.       Bantuan kewangan daripada PIBG sekolah.
2.       Tempat : - bilik seminar.

1 hari
(8.00pg – 4.00 ptg)

- perubahan tingkahlaku.
- cara guru bermasalah bekerja bertambah baik.











Matlamat / Objektif
Tindakan
Sumber
Tempoh
Ciri-ciri kejayaan
Tarikh sasaran dicapai

1.       Bimbingan melalui rakan sejawat.

1.       Rakan sejawat cuba memahami apa masalah yang dihadapi oleh guru bermasalah.
2.       Rakan sejawat membantu guru bermasalah dalam pembentukan tingkah laku.


1.       Pihak pentadbir.
2.       Guru-guru sekolah.

Sepanjang tahun


-          Perubahan tingkah laku yang positif.
-          Boleh berkomunikasi dengan guru lain dengan baik.
-          Boleh bekerjasama dengan guru-guru serta pentadbir lain.

Akhir tahun

Penilaian  pelan tindakan

PELAN TINDAKAN
SESI KAUNSELING
(BERJUMPA KAUNSELOR)
PROGRAM GURU PENYAYANG
PROGRAM MOTIVASI
BIMBINGAN RAKAN SEJAWAT
PERUBAHAN TINGKAH LAKU YANG DIINGINI
TIDAK BERJAYA
TIDAK BERJAYA
TIDAK BERJAYA
TIDAK BERJAYA
BERJAYA
BERJAYA
BERJAYA
BERJAYA
 





















Rumusan
Oleh itu saya amat pasti keberkesanan kajian ini bergantung kepada tindakan menyeluruh melalui pelan tindakan yang dibuat. Pelan tindakan itu telah dirangka khas bagi membina semula sahsiah guru yang bermasalah tersebut. Ini adalah kerana Teori Maslow (Teori Hierarki Keperluan Maslow) sering digunakan untuk meramal tingkahlaku orang dalam kelompok atau organisasi, dan bagaimana memanipulasi atau membentuk tingkahlaku tersebut dengan cara memenuhi keperluannya. Ianya bertolak dari dua andaian dasar iaitu :
  1. Manusia selalu mempunyai keperluan untuk berkembang dan maju;
  2. Manusia selalu berusaha memenuhi keperluan yang lebih pokok terlebih dahulu sebelum berusaha memenuhi keperluan lainnya, bermaksud keperluan yang lebih asas harus dipenuhi terlebih dahulu sebelum keperluan tambahan yang lebih tinggi mengendalikan tingkah laku seseorang.

Yang penting daripada pemikiran Maslow ini adalah keperluan yang telah dipenuhi (sebahagian atau keseluruhan) akan berhenti daya motivasinya, kemudian motivasinya berpindah ke upaya untuk memenuhi keperluan lainnya yang lebih tinggi.
Pemahaman tentang adanya hubungan yang erat antara tingkah laku dan keperluan adalah penting untuk dapat mencipta kepuasan atau mengurangi ketidakpuasan individu anggota kelompok.
Oleh itu semua kerjasama dari semua pihak dalam komuniti sekolah amat sekali diperlukan dalam membantu responden merubah tingkah lakunya. Terutama sekali adalah responden itu sendiri. Responden haruslah menerima dan juga bersedia untuk melakukan perubahan tingkah laku serta mengikuti segala pelan yang telah dirancang bagi kebaikan dirinya. Ini adalah penting dalam menentukan etika dan juga standard guru dalam membentuk sahsiah yang unggul dan cemerlang.

No comments:

Post a Comment