KANDUNGAN : Muka
surat
1. PENGENALAN
3
2. DEFINISI
FALSAFAH & Dasar
4
3. PEMBENTUKAN
DASAR PENDIDIKAN
5
KEBANGSAAN
4. FUNGSI FALSAFAH
PENDIDIKAN 6
KEBANGSAAN
5. HURAIAN
KANDUNGAN FALSAFAH 7
PENDIDIKAN
KEBANGSAAN
6. PELAKSANAAN
SISTEM PENDIDIKAN 10
KEBANGSAAN
7. PEMBENTUKAN
DASAR PENDIDIKAN 13
KEBANGSAAN
8. OBJEKTIF
DASAR PENDIDIKAN 14
KEBANGSAAN
9. ISU
DAN KESAN PELAKSANAAN DPK 15
10. FAKTOR
KEGAGALAN DPK 17
11. PELAKSANAAN
KBSM 18
12. KRISIS
PEMIKIRAN PELAKSANAAN KBSM 20
13. KESIMPULAN 22
14. RUJUKAN 23
PENGENALAN
Pendidikan merupakan satu
proses yang penting dalam pembentukan
diri individu ke arah mengenali diri dan mencapai kehidupan
bermasyarakat yang baik dan sempurna. Pendidikan telah didefinisikan oleh Prof.
Dr. Muhammad Naquib sebagai “menanam sesuatu ke dalam diri manusia”. (Muhammad
dalam Fadzilah, 1996).
Seperti
yang kita tahu manusia mempunyai akal fikiran yang membezakannya dengan haiwan,
namun manusia tidak dapat melakukan sesuatu dengan baik tanpa proses pendidikan
sama ada secara langsung atau tidak
langsung. Kita ambil satu contoh iaitu para petani dan nelayan melakukan kerja yang sama dari satu generasi ke satu generasi
kerana proses pendidikan yang mereka teriama dari datuk nenek mereka. Keadaan ini
membolehkan mereka bekerja sebagai nelayan dan petani sehingga sekarang.
Pendidikan
di Malaysia menjadi salah satu sistem sosial yang paling penting bagi
perkembangan dan kemajuan negara. Ia juga diiktiraf sebagai alat untuk mencapai matlamat perpaduan dan integrasi nasional. Ia disusun di dalam Dasar Pelajaran
Kebangsaan. Antara perkara yang paling penting perlu wujud bagi mana-mana sistem pendidikan kebangsaan
ialah dasar pendidikan itu sendiri. Ia
bukan sahaja menjadi asas pembentukan sistem pendidikan bahkan menjadi panduan
yang sangat penting dalam
melaksanakan sistem tadi.
Tanpa dasar yang
jelas, sudah tentulah
sistem dan perlaksanaannya tidak
akan tersusun rapi,
terumbang ambing dan tidak
tentu arah. Kemungkinan
juga pelaksanaan sistem
akan mengikut suatu
arah pada satu
ketika dan kemudiannya
mungkin juga bertukar
haluan pada lain
masa. Kadangkala perubahan
haluan atau arah
ini boleh berlaku
kerana faktor kepimpinan, kewangan, pengaruh politik dan
lain-lain.
Dasar bagi
sesuatu sistem pendidikan
haruslah berpaksikan kepada falsafah
yang jelas. Biasanya
falsafah inilah yang
menjadi teras pendidikan
kita. Ia mengandungi
matlamat, corak dan
kaedah pendidikan secara
kasar, ciri-ciri yang
hendak dibentuk dalam
diri individu yang
hendak menerima pendidikan
itu serta skop yang dirangkumi
oleh proses pendidikan
itu sendiri.
DEFINISI FALSAFAH
Falsafah
berasal dari dua perkataan Yunani iaitu phili dan sophia. Philo membawa maksud
mencintai manakala sophia membawa makna kebilaksanaan atau kehikmahan. Ekoran
dari itu falsafah bermaksud mencintai kebijaksanaan atau kehikmahan. Dalam
bidang pendidikan terdapat pelbagai
definisi yang diberikan oleh tokoh-tokoh falsafah. Antaranya adalah seperti
berikut:-
-
Menurut Socrates, falsafah ialah
usaha menyelidik bagi membentuk pengetahuan yang murni bagi mencapai
kebijaksanaan.
-
Menurut Plato pula, falsafah ialah usaha
mengetahui segala yang ada berhubung dengan manusia dan kehidupannya untuk mencapai hakikat kebenaran.
-Menurut
Aristotle, falsafah merupakan disiplin yang menyelidiki asas dan sebab segala benda.
-Menurut Al-Farabi, falsafah ialah sebagai ilmu tentang alam yang maujud dan
bertujuan menyelidiki hakikat sebenarnya.
-Menurut
Al-Ghazali falsafah ialah perbincangan berkaitan soal-soal agama dan ketuhanan semata-mata dan hasil pemikiran manusia yang spekulatif yang berdasarkan ujikaji dan pengamatan
yang
tajam.
DEFINISI DASAR
Dewan
Bahasa dan Pustaka (1997) menyatakan bahawa dasar ialah bahagian terpenting,
faktor terpenting, paling asas atau pokok. Berdasarkan pada kenyataan Dewan
Bahasa Dan Pustaka ini maka dapatlah dikatakan dasar ialah asas dan bahagian
terpenting dalam sistem pendidikan. Antaranya
adalah seperti di
bawah:-
Sufean
Hussin (2002) berpendapat dasar ialah
ketetapan dalam proses pengurusan organisasi atau kerajaan yang tidak statik
kerana motifnya bersandar sama ada politik, ekonomi, sosial, sains dan
teknologi. Berdasarkan kenyataan ini
kita dapat rumuskan dasar ialah suatu bidang pengurusan dalam sesuatu
organisasi atau sesebuah kerajaan yang banyak dipengaruhi oleh pelbagai faktor seperti ekonomi, politik dan sosial.
Abdullah
Sani (2003) pula menyatakan dasar ialah garis panduan untuk mencapai hasrat
pendidikan yang dimatlamatkan. Jika mengikut pendapat Abdullah Sani ini kita
dapati dasar merupakan garis panduan dalam melaksanakan hasrat pendidikan yang
hendak dijayakan.
Colebatch
H.K (2002) berpendapat dasar ialah perihatin terhadap arahan, mengimplementasi
sistem dan konsisiten. Dasar juga perihatin dalam memberi fokus dari proses
bagaimana ia dilakukan kepada dapatan atau hasil.
PEMBENTUKAN FALSAFAH
PENDIDIKAN KEBANGSAAN.
Falsafah
pendidikan merupakan panduan dan hala sistem pendidikan sesebuah negara. Setiap
negara mempunyai falsafah pendidikan negaranya sendiri yang berbeza daripada
falsafah pendidikan negara lain. Falsafah pendidikan di Malaysia merupakan hala
tuju sistem pendidikan berdasarkan matlamat negara, dasar-dasar,
prinsip-prinsip Rukun Negara dan sebagainya.Dari sudut
sejarah , falsafah pendidikan
negara lahir daripada
proses yang agak
panjang iaitu satu
proses pembinaan bangsa
dan negara. Pada September 1974
satu jawatankuasa telah ditubuhkan yang bertujuan untuk mengkaji sistem
pendidikan kebangsaan yang telah dilaksanakan sejak selepas merdeka.
Jawatankuasa ini yang dinamakan sebagai jawatankuasa Kabinet Mengkaji
Pelaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan telah menyiapkan laporannya pada 1979
atau lebih dikenali sebagai Laporan Jawatankuasa Kabinet 1979. Hasil
darilaporan tersebut, sistem pendidikan negara telah mengalami perubahan dimana
Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) telah diperkenalkan.Namun walaupun sudah
keperingkat ini falsafah pendidikan negara secara tersurat tidak dinyatakan .
Namun begitu hasrat dan matlamat pendidikan negara digambarkan melalui penyata,
akta dan laporan-laporan yang ada seperti penyata razak, laporan rahman talib,
Akta Pelajaran 1962 dan Laporan Jawatankuasa Kabinet 1979.
Falsafah
Pendidikan Negara (FPN) secara bertulis telah digubal pada tahun 1987 dan
diperkenalkan pada tahun 1988. Falsafah
Pendidikan Negara ini telah dimurnikan pada tahun 1996 dan dikenali sebagai
Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) . Pernyataan dalam FPK adalah berbunyi” Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah lebih
memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk
mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani,emosi dan
jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat
Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab,
berketrampilan dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri serta memberi sumbangan
terhadap keharmonian dan kemakmoran keluarga, masyarakat dan negara.
FUNGSI FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN
Dalam
proses pendidikan, penetapan falsafah pendidikan adalah penting agar
perancangan dan pelaksanaan sistem pendidikan dapat dilaksanakan dengan
sistematik dan bertujuan. Falsafah pendidikan merupakan hala tuju atau panduan
terhadap perkara-perkara yang berhubung kait dengan pendidikan. Matlamat
pendidikan sesebuah negara adalah berdasarkan falsafah pendidikan yang telah
ditetapkan. Berdasarkan falsafah pendidikan yang telah ditetapkan juga, maka
segala perancangan dalam pendidikan termasuk penetapan dasar-dasar, pengisian
program pendidikan, penentuan isi kandungan kurikulum, aspek pelaksanaan
kurikulum dan sebagainya akan berfokus dan menuju ke arah yang sama.
Tanggungjawab
sistem pendidikan adalah untuk menyiapkan generasi muda dengan pelbagai
pengetahuan dan kemahiran supaya mereka dapat menghadapi alam dewasa dengan dengan
berjaya, seimbang dan berdaya saing. Dalam konteks menyediakan pendidikan yang
ideal, tujuan dan matlamat pendidikan negara pada abad ke 21 amat jelas sekali.
Kementerian Pendidikan telah menyusun dan merancang untuk memperbaiki,
memperkukuh dan mempertingkatkan mutu pendidikan negara sesuai dengan perubahan
sosialisasi masyarakat hari ini. Antara unsur yang penting ialah memberikan
peluang pendidikan yang sama kepada semua pelajar tanpa mengambil kira
budaya,kelas sosial, kelompok etnik dan amalan atau cara hidup.
Dalam
buku Pembangunan Pendidikan 2001-2010 (KPM,2001) Kementerian Pelajaran Malaysia
menyatakan bahawa pembangunan pendidikan dari Zaman Dasar Pembangunan hingga ke
Zaman Dasar Wawasan Negara telah berjaya mencapai banyak kemajuan khususnya
dalam penyediaan infrastruktur, kemudahan pendidikan dan latihan perguruan. Langkah-langkah
kerajaan untuk meningkatkan peluang pendidikan berjaya mencapai sasarannya.
Walaubagaimanapun,
apa yang dapat kita lihat pada masa ini masih terdapat pelbagai isu yang
ditimbulkan berkaitan dengan pencapaian Dasar Pendidikan Kebangsaan. Antara
isu itu ialah berhubung dengan struktur pendidikan, akses kepada pendidikan,
ekuiti, kualiti tenaga pengajar, ketidak seimbangan penyediaan
infrastruktur, pelaksanaan program
PPSMI dan kurikulum yang releven.
HURAIAN KANDUNGAN
FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN.
1. Pendidikan ialah satu usaha berterusan.
Pendidikan
merupakan suatu proses yag berlaku dalam diri seseorag sejak dalam kandungan
sehingga ke akhir hayatnya. Sepanjang
tempoh ini pendidikan yang berlaku merupakan proses pemerolehan dan pemindahan
secara berterusan yang melibatkan pengetahuan, nilai murni, dan kemahiran. Pendidikan berterusan melibatkan tiga
peringkat iaitu peringkat awal, peringkat sekolah dan peringkat lepas
sekolah. Peringkat awal iaitu pendidikan
yang diperoleh secara tidak formal yang memberi penekanan terhadap aspek
pertuturan, bimbingan agama, asuhan budi pekerti, penjagaan kesihatan dan
perhubungan fizikal. Pada peringkat
sekolah pula, murid-murid mendapat pendidikan formal yang melibatkan dua
peringkat persekolahan iaitu sekolah rendah dan sekolah menengah. Pada peringkat ini, penekanan adalah terhadap
aspek-aspek perolehan pelbagai ilmu pengetahuan dan kemahiran, penghayatan
agama dan nilai murni, perkembangan bakat dan potensi dan pembentukan jati
diri. Selepas alam persekolahan, pendidikan terus berlaku semasa seseorang
melanjutkan pelajaran ke Institusi Pengajian Tinggi, di tempat kerja mahupun di
dalam komuniti masing-masing. Selain
daripada itu, pendidikan terus berlaku secara pembelajaran kendiri sama ada
melalui media massa atau media internet.
Pada peringkat lepas sekolah ini penekanan adalah terhadap peningkatan
perolehan pelbagai ilmu pengetahuan dan kemahiran, peghayatan agama dan nilai
murni. Penyesuaian hidup dan perkembangan bakat dan potensi.
2. Memperkembangkan
potensi individu.
Potensi
merupakan bakat, kebolehan atau keupayaan yang ada pada seseorang
individu. Pendidikan memainkan peranan untuk memperkembangkan
potensi murid optimum sehingga individu mencapai ke tahap cemerlang. Potensi individu dilihat dari empat aspek iaitu:
Intelek
– Intelek merupakan keupayaan mental iaitu yang berkaitan dengan akal dan daya
fikir yangdimiliki oleh seseorang. Intelek merupakan unsur penting dalam
perkembangan sesuatu bidang ilmu.
Rohani
– Adalah merupakan perkaitan jiwa dan kalbu yang melibatkan hubungan seseorang
dengan Tuhan. Keteguhan rohani sangat
penting bagi melahirkan individu yang murni akhlak dan inaf kepada Pencipta.
Emosi
– Emosi adalah berkaitan dengan jiwa dan perasaan seseorang. Perkembangan emosi dititik beratkan kerana
emosi mempengaruhi seseorang dalam tingkahlaku dan tindakannya. Dalam FPK,
perkembangan emosi adalah bagi memastikan perasaan tenang dan tingkahlaku
terkawal, memiliki dan memupuk perasaan
kasih sayang, memiliki semangat kekitaan dan perpaduan dan menghargai serta
menilai keindahan dan kesenian.
Jasmani
– Merupakan keupayaan psikomotor yang dimiliki oleh seseorang. Ia berkaitan
dengan kecerdasan fizikal diri manusia.
Sebagai sebuah negara yang merdeka, keperluan terhadap tenaga manusia
untuk membangunkan negara sangat penting.
Jesteru itu rakyat mestilah sihat, berkemampuan dan cergas tubuh badan
agar dapat menjadi insan yang mampu melaksanakan apa saja tugas dan bidang yang
diceburi.
3. Perkembang
potensi secara menyeluruh dan bersepadu.
Perkembangan
keempat-empat potensi adalah bagi membolehkan penguasaan ilmu, kemahiran dan
nilai. Perkembangan keempat-empatnya itu
hendaklah dilakukan secara menyeluruh
kerana semuanya adalah sama penting.
Kesemua potensi juga hendaklah dihubungkaitkan antara satu sama lain dan
dikembangkan secara bersepadu bukannya satu persatu. Perkembangan potensi ini adalah berpaksikan
prinsip ketuhanan.
4. Insan yang seimbang dan harmonis.
Manusia
yang sejahtera merupakan manusia yang pembangunan dirinya berlaku secara
menyeluruh melibatkan semua potensi dengan seimbang. FPK jelas menegaskan
bahawa pembangunan insan hendaklah seimbang dari segi intelek, rohani, emosi
dan jasmani bagi membolehkan manusia menjalani kehidupan dengan harmonis,
seterusnya membentuk keluarga, masyarakat dan negara yang aman dan damai.
5. Kepercayaan dan kepatuhan kepada tuhan.
Kepercayaan
kepada Tuhan merupakan prinsip pertama Rukun Negara. Setiap individu perlu yakin wujudnya Pencipta yang mencipta manusia dan alam. Hukum dan fenomena alam hendaklah difahami
dan dipatuhi agar kesejahteraan dan kemakmuran terpelihara.
6. Rakyat Malaysia yang berilmu
pengetahuan.
Ilmu
adalah kuasa. Ilmu pengetahuan juga tidak bersifat statik. Bagi membentuk
rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, konsep “pendidikan sepanjang hayat”
hendaklah menjadi amalan supaya ilmu yang dimiliki terus dikemaskini sesuai
dengan peredaran masa. Setiap individu yidak boleh berpuas hati dengan ilmu
yang dimiliki pada satu-satu ketika.
7. Rakyat
Malaysia yang berakhlak mulia.
Seseorang
yang berakhlak mulia merupakan orang yang menghayati dan mengamalkan
nilai-nilai murni, bertingkah laku baik, berdisplin serta bersopan santun.
Rakyat Malaysia dituntut agar berakhlak mulia sesuai dengan amalan budaya
ketimuran.
8. Rakyat Malaysia yang bertanggungjawab.
Dalam
FPK telah ditegaskan bahawa pendidikan hendaklah melahirkan rakyat Malaysia
yang bertanggungjawab seperti menyedari tugas dan tanggungjawab adalah amanah,
mematuhi peraturan dan undang-undang dan sebagainya.
9. Rakyat Malaysia yang berketerampilan.
Seseorang
yang berketerampilan merupakan orang yang kompeten dan cekap dalam melaksanakan
sesuatu kerja. Pendidikan hendaklah dapat melahirkan rakyat yang berpengetahuan
dan berkemahiran tinggi agar dapat menjalankan tugas dengan berkesan.
10. Rakyat Malaysia yang berkeupayaan
mencapai kesejahteraan diri.
Kesejahteraan
diri adalah penting dalam kehidupan manusia. Terdapat manusia yang kaya raya,
berkelulusan tinggi dan berpangkat besar tetapi kehidupannya tidak sejahtera.
Untuk mencapai kesjahteran ini seharusnya manusia itu memiliki fikiran yang
waras, jiwa tenang, badan yang sihat, daya ketahanan diri yang kuat dan juga
mampu mewujudkan perhubungan yang baik.
PELAKSANAAN SISTEM
PENDIDIKAN KEBANGSAAN.
Sistem pendidikan
kebangsaan mengandungi beberapa unsur
penting yang terdiri
daripada:-
1. Peringkat
pendidikan dari yang paling bawah ke tahap yang paling tinggi.
2. Jumlah
tempoh pengajian bagi setiap setiap peringkat.
3. Kurikulum bagi
setiap peringkat dan
jurusan.
4. Sistem penilaian
dan jenis sijil
atau kelulusan yang dikeluarkan.
5. Sistem pentadbiran,
kewngan, pemantauan dan
pengawalan.
6. Latihan dan
skim perguruan.
Sekiranya dilihat
dari segi sistem
yang telah disediakan
dan dilaksanakan selama
ini, terdapat usaha
yang gigih untuk
memperbaikinya dari semasa
ke semasa. Sekiranya
ditinjau secara halus
dari segi hasil
dasar dan sistem
pendidikan kebangsaan, seharusnya
ia mampu mengeluarkan
pelajar yang berilmu,
bermoral (berakhlak),
beradab dan bersopan,
seorang individu yang
boleh menjadi warga
negara yang cukup
baik dan sempurna. Namun terdapat
berbagai masalah moral,
disiplin dan kelemahan
akademik dikalangan sebilangan
besar pelajar Melayu,
tidak kira luar
bandar mahupun bandar.
i.
ISU MORAL
DAN CARA MENANGGANI
Sebagaimana yang
kita tahu bahawa
falsafah pendidikan negara
terkini yang telah
digubal pada akhir tahun
lapan puluhan mementingkan
pembangunan individu secara
bersepadu yang merangkumi
pembangunan mental, rohani,
fizikal dan psikologi.
Namun kita masih lagi
mendapati gejala sosial
semakin merebak terutama
dikalangan remaja Melayu
dalam bentuk penyalahgunaan dadah,
seks tanpa perkahwinan,
rogol, pembunuhan, lepak, bohsia
dan banyak lagi
yang lain. Salah
satu faktor yang
dapat membendung gejala
sosial yang amat
ngeri dan negatif
ini ialah memperkukuhkan akhlak
dan budi pekerti
yang mulia seperti
yang dituntut oleh
Islam. Atau lebih tepat
lagi hidup berpegang
taat kepada ajaran
agama, melakukan yang
disuruh dan menjauhkan
yang dilarang. Akhlak
bukanlah sesuatu perkara
yang boleh ditunjuk
ajar semata-mata tetapi
memerlukan contoh dan
teladan yang baik serta
bimbingan yang berterusan
dari rumah hingga ke
sekolah dan seterusnya
ke masyarakat umum.
Namun peranan sekolah
di sini ialah
dalam melaksanakan pendidikan
moral dan pendidikan
Islam.
Selain dari
itu, peranan ibu
bapa dan penjaga
juga amat penting
kerana apa yang
diajar di sekolah
seharusnya sama seperti
apa yang di
lihat di rumah.
Jika di sekolah
guru berhempas pulas
menanamkan nilai-nilai murni
di dalam diri
anak-anak tetapi apabila
pulang ke rumah
mereka disogokkan dengan
pertengkaran ibu bapa
atau ahli keluarga
yang lain, maka
anak-anak ini akan
jadi keliru, ajaran
guru akan menjadi
seperti mencurah air
ke daun keladi.
Maka di sini
peranan ibu bapa
juga amat penting
usaha untuk membangunkan
sahsiah individu dalam
masyarakat.
ii.
Akses
Pendidikan
Selaras
dengan perkembangan teknologi semasa, KPM telah memperkenalkan Teknologi
Maklumat dan Komunikasi atau Informal and Communication Technology (ICT) dalam
pendidikan yang meliputi aspek prasarana, pengisisn dan latihan guru. KPM telah
melaksanakan pelbagai projek ICT dengan
pembekalan komputer sebagai aktiviti utama penyediaan infrastruktur ICT. Namun isu dan masalah yang
menjejaskan usaha penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Antara masalah tersebut ialah pembekalan komputer yang tidak seimbang antara
sekolah bandar dn luar bandar. Perisian
komputer untuk PDP yang sesuai susah
diperolehi. Latihan dalam perkhidmatan untuk guru mengendalikan sistem komputer
di sekolah yang kurang berkesan dan terhad. Penyelenggaraan komputer yang
kurang memuaskan di sekolah dan bilangan guru terlatih dalam ICT yang belum
mencukupi.
iii.
Tenaga
Pengajar
Kekurangan
tenaga pengajar yang berkemahiran turut
menjadi isu. Berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh Bahagian Perancangan
Pembangunan Pendidikan (BPPDP)
Kementerian Pelajaran Malaysia, pada tahun 2000 sebanyak 61.8
guru terdiri daripada
guru perempuan dan KPM menghadapi
masalah menempatkan mereka di sekolah luar bandar, khususnya di pedalaman dan
pulau. Kebanyakan sekolah di pendalaman dan pulau khususnya di Sabah dan
Sarawak mendapat guru yang kurang berpengalaman atau kurang latihan. Keadaan
ini juga menyebabkan berlakunya ketidakseimbangan dalam pengagihan guru mengikut opsyen. Disebabkan perkara ini maka berlakulah dimana
kebanyakan guru yang mengajar di sekolah menjadi bidan terjun iaitu guru yang
bukan opsyen terpaksa mengajar mata pelajaran kritikal seperti Matematik, Sains
dan Bahasa Inggeris bagi memenuhi keperluan sekolah dan pelajar. Risiko dari
kekurangan pengalaman dan pengetahuan tentang subjek berkenaan maka kewibawaan
guru dalam penyampaian ilmu kepada pelajar mula dipertikaikan.
iv.
PPSMI
Seiring
dengan matlamat kerajaan ingin
melahirkan pelajar yang bertaraf dunia, KPM juga telah melaksanakan Program
Pengajaran dan Pembelajaran Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris
(PPSMI). PPSMI telah
termaktub sebagai keputusan
dasar kerajaan Malaysia hasil daripada
Mesyuarat Khas Jemaah Menteri pada 19 Julai 2002 , Kerajaan telah memperuntukkan belanja yang
besar untuk menjayakan PPSMI ini. Tidak semua rakyat memberikan respon yang
baik terhadap program ini. Perkara ini berlaku kerana penggunaan bahasa asing
bukan saja merosakkan kedudukan Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa ilmu malah
ianya turut memusnahkan reputasi pelajar khususnya pelajar di luar bandar. Bagi murid yang tinggal di luar bandar, mereka memang sukar untuk mendapatkan bahan-bahan
ataupun kelas-kelas tuisyen dalam Bahasa Inggeris. Kadang-kadang ada juga
sekolah yang tidak ada guru Bahasa Inggeris yang terlatih, mereka diajar oleh
guru ganti yang kurang mahir dan kurang berkemampuan dalam Bahasa Inggeris.
Pelajar ini belajar belajar melalui medium yang mereka tidak faham. Komunikasi
tidak berkesan dalam pelajaran sudah tentu memberi kesan yang buruk terhadap
reputasi pelajar. Bagi pihak tenaga
pengajar juga mereka kurang mahir berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris. Apabila
tidak mahir berbahasa Inggeris maka penyampaian akan terganggu atau lebih buruk
lagi perkataan yang digunakan tidak menepati maksud isi sesuatu pelajaran. Walaupun guru-guru ini menjalani kursus
ETeMS, namaun dalam masa yang sesingkat itu tidak mungkin guru dapat menguasai
sepenuhnya pertuturan dalam bahasa berkenaan.
Jalan terbaik adalah memansuhkan pengajaran sains dan matematik dalam
Bahasa Inggeris secara berperingkat. Sebagai gantinya KSSR telah
diperkenalkan dan telah mula dilaksanakan mulai tahun 2011. MBMMI membawa maksud mempertabatkan bahasa Melayu dan
memperkasakan Bahasa Inggeris. Banyak
pihak yang setuju dengan tindakan drastik kerajaan ini.
PEMBENTUKAN DASAR
PENDIDIKAN KEBANGSAAN
Dalam
tahun-tahun menuju kemerdekaan telah timbul kesedaran di kalangan para pemimpin
dan rakyat tentang betapa
pentingnya diadakan satu sistem
pendidikan kebangsaan untuk mengantikan sistem pendidikan penjajah demi
memenuhi kehendak negara. Atas kesedaran
inilah lahirnya Dasar Pendidikan Kebangsaan Malaysia melalui Penyata Razak
1956 dan termaktub di dalam Ordinan
Pelajaran 1957. Dasar Pendidikan telah
disemak semula semula pada tahun 1960 yang telah menghasilkan Laporan Rahman
Talib. Laporan ini termaktub di dalam
Akta Pelajaran 1961. Sebuah jawatankuasa telah dibentuk pada tahun
1974 untuk mengkaji semula dasar pendidikan dengan tujuan untuk memperbaiki
perlaksanaannya supaya matlamat untuk melahirkan masyarakat yang bersepadu dan berdisiplin serta memenuhi keperluan
semasa rakyat yang terlatih untuk mencapai
pembangunan negara. Laporan
jawatankuasa telah diterbitkan
dalam tahun 1979.
Kesedaran itu timbul bagi mengantikan sistem pelajaran yang tidak
memuaskan, yang mana sistem ini telah disusun oleh penjajah. Sebagimana yang
kita tahu sistem pendidikan zaman penjajah telah berkembang tanpa
mempertimbangkan keperluan pembangunan,
pembinaan identiti kebangsaan dan
perpaduan negara. Sistem pendidikan zaman penjajah juga masih mengekalkan taat
setia rakyat pendatang kepada negara
asal mereka dan menahan kebangkitan
semangat pembangunan rakyat tempatan.
Zaman
pensejagatan atau globalisasi
merupakan satu cabaran baru bagi
sistem pendidikan kita.
Lahirnya Akta Pendidikan 1996 adalah
satu sahutan kepada
cabaran berkenaan, Buat
pertama kalinya, kita
melihat berbagai pengukuhan
dan penegasan dilakukan
oleh pihak kerajaan
termasuklah teras kepada
sistem pendidikan iaitu
falsafah pendidikan negara.
Pendidikan bertaraf dunia
atau Malaysia sebagai
pusat kecemerlangan dijadikan
objektif sisitem pendidikan
masa kini sebagai
maksud beberapa akta
pendidikan yang lain.
Buat pertama kalinya
kita melihat bukan
isu perpaduan sahaja
sebagai isu utama
yang perlu diselesaikan
akan tetapi isu
yang lebih global
seperti keperluan guna
tenaga dan keterampilan
ilmu yang sesuai
dalam zaman ini.
Apatah lagi zaman
ini dikenali sebagai
permulaan gelombang maklumat
dan pengetahuan.
OBJEKTIF DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN.
Kementerian
Pendidikan dengan berpandukan kepada
Penyata Razak 1957 dan Laporan Rahman Talib 1960, telah mentafsirkannya sebagai
menyatupadukan kanak-kanak sekolah berbilang kaum dan menyediakan tenaga kerja
bagi keperluan ekonomi. Objektif ini diperkhususkan lagi apabila Jawatankuasa Kabinet dibentuk sekaligus membentuk beberapa bidang tugas yang tertentu. Dasar Pendidikan Kebangsaan diharapkan dapat
memenuhi keperluan tenaga rakyat negara ini dalam jangkamasa pendek dan jangkamasa panjang, melahirkan masyarakat
yang bersatupadu, berdisplin dan terlatih. Beberapa starategi telah digubal untuk mencapai matlamat ini
adalah seperti berikut:
i. Menjadikan Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa pengatar yang
utama.
ii. Mengadakan kurikulum yang sama dan
berorentasikan Malaysia bagi semua jenis sekolah.
iii. Mewujudkan sistem peperiksaan yag sama
bagi setiap jenis sekolah.
iv Melicinkan tatacara pengurusan
pendidikan.
v. Mengadakan peluang pendidikan asas
sembilan tahun.
ISU DAN KESAN
PELAKSANAAN DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN.
Semenjak
ditubuhkan pada tahun 1961, Dasar Pendidikan Kebangsaan masih belum boleh
dikatakan berjaya dan mencapai objektifnya. Tidak dinafikan sudah ramai para
lepasan univwesiti tempatan dan luar negeri yang dikeluarkan semenjak
dilahirkan Dasar Pendidikan Kebangsaan, tetapi keadaan ini tidak boleh dianggap
sebagai kejayaan di dalam erti kata yang sebenar. Walaupun sudah banyak sumber
manusia disumbangkan bagi pembangunan negara tetapi sebilangan dari mereka tidak mampu menunjukkan nilai akhlak dan budi pekerti yang mulia dan
luhur. Oleh sebab itu tidak hairanlah kenapa ramai dari kalangan intelek dan
cendiakawan yang terlibat dengan skandal dan jenayah kolar putih.
1. Jenayah
Kolar Putih
Kita selalu disuapkan
dengan cerita-cerita dari media massa yang mendedahkan kegiatan rasuah,
penipuan di kalangan para pegawai kerajaan, pengelapan wang rakyat, jenayah
yang melibatkan kehilangan jiwa dan lain-lain lagi.
Seperti mana yang kita
tahu, orang-orang yang terlibat dalam
kes-kes itu adalah orang terpelajar yang mendapat pendidikan tinggi. Kemankah
perginya segala ilmu yang telah mereka pelajari. Mereka seolah-olah diajar
supaya melakukan perkara sedemikian sedangkan tidak ada sukatan peljaran di
Malaysia bahkan seluruh dunia yang mengajar anak bangsanya supaya mencuri,
menipu, merompak, melakukan rasuah malah berbohong sekalipun.
2. Keruntuhan
moral dikalangan pelajar
Beberapa
isu berkaitan dengan struktur pendidikan antaranya termasuklah struktur
pendidikan menengah yang tidak selaras kurang menepati keperluan. Antaranya
bilangan tahun persekolahan struktur pendidikan Malaysia tidak sama dengan
kebanyakan negara lain di dunia. Tidak dapat keseragaman dalam kemasukan ke
Institusi Pengajian Tinggi (IPT) disebabkan wujudnya pelbagai haluan.
Kebanyakan pelajar memilih untuk menamatkan persekolahan mereka apabila tamat
peperiksaan SPM. Skop kurikulum
tingkatan 1 hingga tingkatan 6 terlalu luas. Ekoran dari masalah di atas
keruntuhan dikalangan pelajar berlaku
dengan meluasnya. Sebilangan pelajar yang berumur 14 hingga 16 tahun atau
pelajar tingkatan empat dan enam rendah menganggap tahun pembelajaran mereka
adalah “tahun bulan madu” ini merupakan masa untuk mereka berpesta dan bersukaria serta melakukan apa saja
mengikut kehendak mereka tanpa terikat dengan mana-mana pihak. Perkara ini
terjadi mungkin disebabkan menurut ketetapan Dasar pendidikan Kebangsaan,
dimana pelajar tingkatan empat dan enam rendah tidak terdapat peperiksaan utama
bagi mereka berbanding dengan pelajar
tingkatan tiga, tingkatan lima dan
tingkatan enam atas, dimana mereka akan menempuh peperiksaan PMR, SPM dan
STPM. Perkara ini berlaku kerana mereka
hanya beranggapan bahawa mereka menuntut ilmu semata-mata untuk mendapatkan
sijil-sijil tersebut sahaja. Pada pendapat mereka tahun-tahun yang tidak
terdapat peperiksaan utama, mereka tidak perlu belajar dengan tekun, sebaliknya
mereka mengisi masa tersebut dengan berhibur dan melakukan perkara-perkara yang
tidak berfaedah bersama kawan-kawan. Ramai para pelajar yang berumur di antara
13 hingga 19 tahun terlibat dalam penyalahgunaan dadah, lari dari rumah, rogol
dan jenayah-jenayah lain. Beberapa kajian telah dijalankan tentang penglibatan
dadah yang dibuat terhadap 90 buah sekolah menengah di seluruh anaegara
menunjukkan 343 orang pelajar terlibat dalam penagihan dadah. Dari laporan ini
bermakna hitung panjang murid yang menagih dadah di setiap sekolah adalah 4
orang. Tidak ketinggalan juga ramai juga pelajar yang terlibat dalam kes
meminum minuman keras tatkala usia mereka baru mencapai 15 tahun. Terdapat juga
dikalangan mereka ini yang sering pergi
ke kelab-kelab malam kerana mencari hiburan dan menikmati minuman keras.
3. Membunuh
diri.
Lebih
menyedihkan lagi ada diantara mereka yang sanggup membunuh diri ekoran dari kegagalan
mereka menyelesaikan sesuatu masalah yang dihadapi. Selalunya masalah pelajar ini adalah masalah
yang berhubungkait dengan keluarga, seperti keluarga yang bercerai-berai,
keluarga yang terlalu mendesak dan memberi tekanan dalam pelajaran, keluarga yang tidak bahagia dan keluarga yang
memang mempunyai ahli yang sedia bermasalah
seperti ayah yang tidak bertanggungjawab yang sanggup merogol anak
sendiri. Tidak ketinggalan juga ada yang
membunuh diri kerana gagal bercinta.
Antara
peristiwa yang boleh kita jadikan contoh ialah kes Norasiah Mamat, seorang
pelajar tingkatan tiga yang menggantung diri sampai mati pada 14.8.1988. Liew Yew Sin, pelajar berusia 16 tahun mati membunuh diri dengan
meminum racun pada 12.1.1987. Persoalannya di sini kenapakah orang-orang yang
mendapat pendidikan yang sempurna bahkan yang masih menuntut melakukan
perkara-perkara sedemikian? Adakah Dasar
Pendidikan Kebangsaan gagal mencapai matlamat membentuk anak bangsanya ke arah
kesempurnan ilmu dan peribadi.
FAKTOR KEGAGALAN DASAR
PENDIDIKAN KEBANGSAAN
Dasar Pendidikan Kebangsaan memang
telah berjaya melahirkan ramai golongan cendekiawan
dan ilmuan tetapi masih belum berjaya melahirkan cendekiawan yang berakhlak
mulia dan berperibadi luhur . Akhlak dan
peribadi yang luhur adalah sesuatu yang penting untuk mewujudkan keamanan di dalam sesebuah negara. Kegagalan tersebut mungkin disebabkan oleh
Dasar pendidikan Kebangsaan hanya mempunyai matlamat dan tidak mempunyai
falsafah pendidikan. Sedangkan pembentukan falsafah sangat penting untuk
mencapai sesuatu matlamat da dalam sesuatu pekerjaan. Pada hakikatnya nama
dasar bukanlah sesuatu yang terlalu penting, yang paling penting ialah
falsafah, matlamat,objektif dan isi kandungan yang menentukan pengisian untuk mendidik seseorang individu. Pembentukan
Kurikulum Baru Sekolah Menengah menyedarkan kita tentang betapa pentingnya
falsafah di dalam sesuatu kurikulum pendidikan. Perlaksanaan Dasar Pendidikan
Kebangsaan tanpa falsafah menjadikannya menyimpang dan menyeleweng jauh dari
dasar ilham dasar pendidikan yang sebenar.
Perlaksanaan Dasar Pendidikan Kebangsaan
tanpa falsafah tidak berjaya
menyampaikan konsep ilmu dengan padu. Keadaan ini menjadikan ilmu-ilmu
yang diajar sama ada sains,sastera dan
agama seolah-olah separuh benar dan terpisah-pisah antara satu sama lain. Maka
oleh sebab itu tidak hairanlah jika lahir dua golongan yang bertentangan pendapat dalam masyarakat hari ini. Golongan
tersebut terdiri daripada mereka yang mementingkan dunia tanpa menghiraukan akhirat dan sebaliknya.
Jika
dilihat dari konteks pendidikan di Malaysia hari ini, gejala-gejala ini berada
ditahap yang membimbangkan sekiranya
pendidikan yang merupakan unsur terpenting tidak diperbaiki. Akibatnya
generasi yang akan datang akan mengalami keruntuhan moral yang lebih teruk
lagi. Ianya juga akan memusnahkan ummah keseluruhannya. Sebagai cadangan balas
untuk memperbaikinya, pembentukan KBSM telah meletakkan nilai-nilai ketuhanan,
akhlak, keimanan dan lain-lain yang dikira memenuhi tuntutan fitrah manusia di
muka bumi ini.
PERLAKSANAAN KBSM
Perbincangan
tentang konsep dan falsafah pendidikan dalam menilai semula Dasar Pendidikan
Kebangsaan ke arah membentuk proses pendidikan yang sempurna telah membuahkan
hasil dengan terbentuknya Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM) pada tahun 1988. Ekoran dari itu Pusat Perkembangan Kurikulum telah
berjaya membentuk falsafah pendidikan negara yang lebih mantab. Penyataannya
adalah seperti berikut;
Pendidikan adalah usaha
ke arah mengembangkan potensi kanak-kanak secara menyeluruh bagi membolehkan
mereka menjadi insan yang baik, sempurna perkembangannya dari segi rohani dan
jasmani berdasarkan kepada Tuhan dan menjadi rakyat yang berilmu pengetahuan,
bertanggungjawab dan berkebolehan mencapai kebahagiaan serta memberi sumbangan
positif terhadap pembangunan masyarakat Malaysia yang taat setia, berdisplin,
berakhlak mulia dan bersatupadu selaras dengan prinsip-prinsip kewarganegaraan
yang unggul dan Islam sebagai agama
Persekutuan.
Berdasarkan
pernyataaan di atas, gabungan antara intelek, rohani, emosi dan jasmani
berdasarkan kepada kepercayaan kepada Tuhan adalah menepati falsafah pendidikan
Islam yang selama ini dibahaskan.
i.
Penerapan
nilai-nilai islam melalui nilai-nilai murni
Kaedah pendidikan yang menekankan tiga aspek
utama iaitu aspek ilmu dan kemahiran, aspek nilai
dan aspek bahasa. Dalam ketiga-tiga aspek ini, aspek nilai murni lebih
ditekankan, malah ia dijalankan secara bersepadu.Dengan ini penerapan
nili-nilai Islam dapat dilihat di dalam nilai-nilai murni yang dilaksanakan secara
bersepadu di dalam kurikulum setiap mata pelajaran yang diajar .Menurut
gagasan PPK, nilai murni dalam KBSM dimaksudkan sebagai:
“Unsur
nilai merupakan komponen bersepadu yang penting
dan dilaksanakan merentasi kurikulum selain daripada yang diajar di
dalam pendidikan Islam atau Moral.”
“Penerapan
nilai-nilai murni dilakukan secara sedar yang sengaja. Nilai-nilai murni yang ditegaskan meliputi
kerohanian, kemanusiaan dan kewarganegaraan.”
Berdasarkan huraian ini jelaslah bahawa penerapan dan
penghayatan nilai-nilai murni di dalam pembelajaran perlulah dilakukan secara
aktif dalam setiap aktiviti pembelajaran, tidak kira pembelajaran dalam bilik
darjah, pembelajaran amali dalam makmal,
kerja lapangan dan sebagainya. Beberapa
aspek nilai-nilai murni yang dilaksanakan di dalam setiap mata pelajaran
termasuklah : nilai berdikari, keberanian, kebersihan,kejujuran, rasional, baik
hati dan kasih sayang. Gmbaran yang jelas kepada kita semua bahawa nilai-nilai
tersebut adalah di antara nilai-nilai yang dianjur oleh agama Islam. Terdapat beberapa cara yang dicadangkan oleh
parapengkaji dan perancang dasar pendidikan kebangsaan bagi mencapai matlamat pendidikan KBSM. Antaranya
di dalam pembelajaran mata pelajaran sains, guru-guru dikehendaki
memikirkan aspek dan nilai-nilai Islam
yang sesuai dengantajuk yang bakal diajar kepada murid-muridnya. Contohnya tajuk “Dunia melalui deria kita”,
pengajaran yang dapatditimbulkan di sini ialah kesedaran betapa sempurnanya penciptaansisitem
biologi kepada manusia. Bagi tajuk “Peranan manusia dalam keseimbangan alam”,
pengajarannya boleh dikaitkan kepada
kesedaran bahawa sumber-sumber alam adalah amanah Allah kepada manusia.
Tegasnya
di sini, tidak dapat dinafikan dan diragukan bahawa KBSM mempunyai ciri-ciri
penting pendidikan Islam yang matlamatnya ialah melahirkan seorang
muslim insan yang kamil dam solehah
manakala yang bukan Muslim pula lahir sebagai warganegara yang mempunyai
kesatuan fikiran dan perasaan sebagai satu ummah dan taat setia kepada negara
dan berbakti kepada ummah dengan kemahiran yang sewajarnya. Generasi yang
berkeperibadian begini akan dapat dibina menerusi tiga konsep dimensi kurikilum
seperti termaktub dalam KBSM.
ii.
Akhlak di dalam nilai-nilai murni KBSM
Akhlak di dalam kehidupan manusia sehari-hari
amatlah penting dan perlu untuk mewujudkan keamanan dan keharmonian di dalam
sesebuah kelompok masyarakat. Dengan itu
ia sangat penting ditekankan di dalam proses pendidikan ibarat pepatah melentur
buluh biarlah dari rebungnya. Akhlah
yang hendak diterapkan melalui kurikulum KBSM adala akhlak yang berasaskan
nilai-nilai Islam yang sesuai dengan falsafah Al-Quran dan As-Sunnah. Selain
dari faktor kurikulum, melalui pengajarannya guru juga boleh menyampaikan
pendidikan Islam dan nilai murni dengan teladan-teladan yang boleh membentuk
diri pelajar. Pelajar digalakkan
menjelajah dan mengkaji isu-isu akhlak yang berteraskan Islam dan moral setiap
kaum dengantujuan menganalisa masalah-masalah sosial, membahaskan
masalah-masalah yang berlainan, membuat telahan dan mencapai keputusan yang
tepat. Kajian ini boleh dilakukan di dalam pelajaran moral, Bahasa Malaysia dan
sejarah. Sebagai contoh di dalam mata pelajaran sejarah, boleh dibuat kajian tentang nilai-nilai
akhlak bagi sesuatu kaum dahulu, sekarang dan akan datang.
Pelaksanaan
KBSM dengan menjadikan nilai-nilai murni sebagai asas
utama dalam kurikulum pendidikan
kebangsaan secara bersepadu ini adalah untuk memastikan semua matapelajaran
yang diajar tidak terpisah diantara satu
sama lain. Seterusnya dapat mewujudkan
per paduan di dalam masyarakat
majmuk.
KRISIS PEMIKIRAN
MENGHALANG KBSM
Sebelum
dapat dibina satu konsep KBSM yang benar-benar sempurna dan berjaya, maka
masalah utama perlu di tanggani terlebih dahulu. Masalah tersebut ialah krisis pemikiran. Terdapat
beberapa perkara yang terlibat di dalam krisis pemikiran ini.
i. Mementingkan Matlamat Dari Dasar Dan
Falsafah.
Terdapat
sebilangan besar dari kalangan rakyat Malaysia yang mementingkan matlamat untuk
melahirkan ahli sains dan teknologi bagi membanyakkan tenaga rakyat dan tenaga
mahir untuk kemajuan negara dan mencapai perpaduan. Persoalannya kenapakah
sampai sekarang matlamat tersebut masih belum tercapai?, masih ramai siswazah
yang menganggur?, rukun negara tidak dihormati?, dan mengapakah perpaduan kaum
masih belum terbina?. Jawapannya ialah masalah ini tidak dapat diselesaikan kerana
dasar pendidikan tidak disertai dengan falsafah. Oleh itu di dalam sistem pendidikan negara
kini telah terdapat falsafah sebagaimana yang disebutkan sebelum ini. Berikutan dengan itu, semua orang hendaklah
berpegang dan berpandukan kepada falsafah tersebut untuk mencapai matlamat
pendidikan, falsafah untuk melahirkan insan yang baik hemdaklah diutamakan.
Ii. Mengagungkan Perspektif Barat.
Sifat
mengagungkan pendidikandari perspektif
Barat sahaja adalah berat sebelah kerana dubia ini luas dan kemajuan tidak
hanya terdapat di Barat. Malah ilmu yang
luas terdapat juga di dalam tamadun Timur, Timur Jauh, Timur Tengah dan sebagainya. Sikap menggagungkan Barat mungkin timbul
kerana mereka hanya melihat Barat yang ditonjolkan oleh dunia sebagai negara
yang maju dengan berbagai teknologi termasuk kemajuan di dalam menghasilkan
senjata kimia yang kini mengancam nyawa umat manusia di dunia. Para belia di
negera-negara maju telah mengalami keruntuhan moral dan akhlak. Perkara ini sebenarnya membimbangkan Barat
kerana mungkin suatu hari nanti tidak akan ada generasi yang benar-benar
berwibawa untuk memimpin negara tersebut.
Perkara
ini membimbangkan negara kita juga kerana keadaan yang sama juga hampir berlaku
di negara kita kerana mengambil sistem pendidikan Barat. Menurut pemikiran sekular Barat, agama
diasingkan daripada aspek kehidupan lain, termasuk sistem pendidikan yang
mengabaikan aspek agama sedangkan agama merupakan satu tuntutan yang sangat
diperlukan oleh jiw manusiadi dunia ini.
Oleh itu pemikiran yang berorentasikan Barat hendaklah dihapuskan dan
dikembalikan kepada falsafah KBSM yang
telah dibentuk untuk mencapai matlamat melahirkan insan yang kamil.
Iii. Mementingkan Akal Daripada Akhlak.
Sudah
menjadi kebiasaan pendidikan di Malaysia hari ini ialah mementingkan kejayaan
individu, kebendaan dan kemewhan. Untuk
mencapai matlamat ini tidak hairanlah kalau aspek akal dan pemikiran yang
dikembangkan. Akibatnya lahirlah
generasi cendikiawan yang tidak berakhlak dan tidak bermoral. Jenayah kolah
putih dan kejatuhan moral di kalangan para pelajar sekolah mencerminkan sistem
pendidikan yang tidak sihat. Untuk
mengatasi masalah ini, kita hendaklah kembali kepada falsafah pendidikan
pendidikan yang menekankan aspek kerohanian, disamping menanam ilmu untuk
mewujudkan generasi yang mahir dan berfikir.
Tegasnya
di sini, segala pemikiran yang tidak seimbang yang menyebabkan kegagalan
perlaksanaan dasar pendidikan sebelum ini hendaklah dihapuskan dan dikembalikan kepada falsafah
pendidikan yang selaras dengan
perlaksanaan KBSM. Semuanya bergantung
juga kepada kebijaksanaan guru kerana tanpa guru yang terlebih dahulu dilatih
bersesuaian dengan perlaksanaan KBSM, permasaalahan ni tidak akan selesai. Dengan perkataan yang lebih tepat, kejayaan
KBSM memerlukan guru-guru yang memerlukan guru-guru yang mempunyai nilai-nilai
murni yang berteraskan Al-Quran dan Sunnah bersesuaian dengan falsafah pendidikan. Bagi guru-guru yang bukan Muslim pula ,
mereka hendaklah memiliki nilai-nilai
moral yang sesuai denganKBSM yang dapat membentuk generasi dengan nilai-nilai
murni.
KESIMPULAN.
Kesimpulannya,
Dasar pendidikan kebangsaan pada hari ini sedang mengalami era baru dengan
wujudnya falsafah pendidikan negara yang berasaskan pandangan am tauhid yang
mantap untuk melahirkan generasi yang benar-benar sempurna ilmu pengetahuan,
kemahiran dan keperibadiannya. Walau bagaimanapun tidaklah diketahui samada
perubahan yang ada sekarang berkekalan atau sebaliknya. Namun begitu, dapatlah
dikatakan bahawa masyarakat di Malaysia
pada hari ini mulai bertambah tegas untuk merubah masa depan anak-anak mereka
kepada keadaan yang lebih sempurna.
Kerajaan juga berusaha menyediakan
segala keperluan dunia pendidikan agar pendidikan di Malaysia bertaraf
dunia. Latihan perguruan (IPGM) disusun dan dirancang agar dapat melahirkan
guru-guru yang berkualiti dan memahami Dasar dan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan.
RUJUKAN:
1. Abdul Rahman Haji
Abdullah. (2005). Wacana falsafah ilmu:analisis konsep-konsep dan Falsafah Pendidikan Negara.
Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn.Bhd.
2. Abdul Rahman Arof &
Zakaria Kasa (1994). Falsafah dan konsep
pendidikan. Kuala Lumpur: Fajar Bakti.
3. Sharifah Alwiyah
Alsagoff. (1985). Falsafah pendidikan.
Kuala Lumpur: Heinemann.
4. Sufean Hussin. (2004). Pendidikan di Malaysia Sejarah, Sistem dan
Falsafah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
5. Azizi Yahya, Shahrin
Hashim dan Yusof Boon. (2008). Falsafah
pendidikan konntemporari. Skudai: Universiti Teknologi Malaysia.
6. Yusuf Ismail. (2006). Dasar-dasar utama kerajaan Malaysia.
Gombak: Universiti Islam Antarabangsa.
A.S. Noordeen
7. Jurnal Pendidikan (
Keluaran Khas KBSM). 1998
8. Bacaria. 27 Ogos 1988.
9. Dakwah. Julai 1982.
10. Dewan Masyarakat.
Januari 1987
No comments:
Post a Comment